Over Farnell-bestellingen via Muxtronics

Muxtronics.nl is een onzelfstandige dochteronderneming van Efficient Electronics (KvK 53535278) bedreven door Emile Nijssen, welke voorziet in een behoefte voor consumenten om zonder minimum-orderhoeveelheid en zonder bedrijfsaccount te bestellen bij Farnell Nederland BV, een dochteronderneming van Element14, een multinationale elektronische componentendistributeur.

Onderstaande tekst is een omvangrijke gebruikshandleiding, veelgevraagde vragen-lijst en ontwerpdocument voor deze site. Waarschijnlijk leest niemand het, maar ik houd graag documentatie bij over al mijn projecten zodat ik op een later moment kan nagaan wat ik precies hoe heb gedaan.

TL;DR: Ik vertel exact waarom en hoe de site tot stand is gekomen, hoe de financiën werken en hoe het bedrijfsmodel eruit ziet.

Index

Achtergrond

Wereldwijd is reeds meer dan een decennium een deprofessionalisering van het vak van elektronisch ontwerper aan de gang. Dat wil zeggen; 15 jaar geleden was een gespecialiseerd bedrijf met dito overhead nodig om een stuk elektronica te ontwerpen. Met de opkomst van extreem goedkope doch kwalitatief uitstekende printplaten in het eerste decennium van deze eeuw en met de volledige digitalisering en openbare beschikbaarheid van datasheets en handleidingen voor elektronische componenten, is dit echter verleden tijd. Amateurs en deeltijdontwerpers - vaak mensen zonder enige formele elektronische achtergrond - maken nu een significant deel van de voorheen volledig professionele ontwerpmarkt uit.

Er wordt hier reeds op ingespeeld door printplaatfabrikanten, producenten van zelfbouwelektronica en programmeurs van ontwerpsoftware. De enige markt die echter grootendeels onbereikbaar blijft voor de amateur is die van elektronische componenten. eBay voorziet voor een beperkte hoeveelheid in de vraag, maar is relatief onbetrouwbaar, langzaam en beperkt in het aanbod (hoewel courant). Er zijn nog steeds de welbekende elektro-onderdelenshops van weleer - Dick Best (nu onder de naam ElektronicaOnderdelenOnline), Van Ooijen Technische Informatica, zelfs nog een handvol fysieke winkels (hoewel deze al decennialang op een dalende lijn zitten). Echter, deze winkels moeten een eigen inventaris voeren voor een relatief beperkt ordervolume (in de orde van 1000-10000 orders per jaar), wat betekent dat het aanbod zeer beperkt, duur en ouderwets is. In 1990 was dit acceptabel, tegenwoordig wil men graag de nieuwste ontwikkelingen kunnen toepassen.

Veruit de grootste keuze in componenten vindt men bij distributeurs. De volgende componentendistributeurs verzenden naar Nederland of zijn in Nederland gevestigd:

NaamAanbod
componenten
Bedrijfsaccount verplichtVerzendkostenMinimum order
Avnet Expressca. 5 000 000JaVariabel (typ. €18+)Geen
Digikeyca. 5 000 000Nee€18 (<€65)
Geen (≥€65)
Import
Geen
Mouserca. 3 000 000Nee€20 (<€50)
Geen (≥€50)
Import
Geen
Arrowca. 1 000 000NeeVariabel (typ. €15+)Geen
Farnellca. 800 000Nee JaGeen (Bedrijf)
€8 (Particulier)
Geen (Bedrijf)
€50 (Particulier)
RS Componentsca. 500 000Ja€4,95 (<€50)
Geen (≥€50)
Geen
Allied Electronicsca. 200 000NeeVariabel (typ. €100+)
Import
$50
Rutronikca. 200 000JaVariabel (< €100)
Geen (≥€100+)
Import
Geen
TMEca. 160 000Nee€7,90Geen


Import betekent dat de componenten vanuit de VS worden geïmporteerd en dus onderhevig zijn aan invoerrechten en BTW. In deze tabel zijn geen brokers opgenomen zoals Master Electronics, Fusion Worldwide, etc.

Update 12-09-2016: Farnell levert nu niet meer aan consumenten. Consumentenbestellingen gaan nu geheel via Sinuss.nl

Zoals te zien is in de tabel, voldoet geen van de distributeurs aan het ideale profiel voor een consument: geen minimumorderhoeveelheid, acceptabele verzendkosten (ook bij kleine orders) en geen eis voor een KvK-nummer. Dit is uiteraard met opzet; de meeste distributeurs leven met hun accountancy nog in het verleden, waar leveren aan niet-bedrijven onzin was. Daarnaast hebben consumenten aanzienlijk meer beschermingen, met name in de EU (bijv. herroepingsrecht), wat het lastiger maakt om te leveren aan een prive-persoon dan aan een bedrijf.

Farnell's unieke verzendkostenmodel

Farnell is de enige distributeur die gratis verzendt zonder minimumorderhoeveelheid. Echter, zij vereisen hiervoor een bedrijfsaccount, dwz. een account dat gekoppeld is aan het KvK-nummer van een bedrijf. Daarnaast is iedere nationale tak van Element14 (Farnell's moederbedrijf) een aparte eenheid; een Nederlands bedrijf kan geen leveringen naar het buitenland of vanuit een niet-Nederlandse Element14-dochter bestellen. Dit levert een unieke situatie op; indien iemand wil bestellen bij Farnell kan hij/zij ofwel 8 euro betalen en een minimumorder van 50 euro bij elkaar sparen, of iemand zoeken met een bedrijfsaccount en daarbij meeliften. Dit laatste is zeer gebruikelijk in de hobby-community van de Benelux; ik heb persoonlijk in de afgelopen 9 jaar tientallen malen zaken meebesteld voor vrienden en veel van mijn collega's ook voor hun vrienden. Dit kost echter ook aardig wat tijd.

Het bedrijfsmodel

Aan het begin van 2016 heb ik, mede vanwege een aantal posts op het forum van Tweakers.net waarin ik dit aanbood aan mensen die het vroegen, opvallend veel vragen gekregen om mee te liften met bestellingen - meer dan een dozijn in 2 maanden. Dit kostte mij, mede vanwege de communicatie heen en weer en het overkopiëren van onderdeelnummers, aardig wat tijd. Na een paar keer ging ik dit bijhouden, en kwam het toch wel alles bij elkaar neer op 20-25 minuten per persoon. Dit moest beter kunnen.

Voordat ik verder ga: het is zeldzaam dat een bedrijf zijn volledige bedrijfsmodel publiek prijsgeeft. De meeste bedrijven opereren grootendeels zonder uitvoerige publieke documentatie. De dienst is in zekere zin geen écht bedrijf; er is geen inventaris, de volledige bedrijfsvoering gebeurt geautomatiseerd en is volledig afhankelijk van het bestaan van een ander bedrijf, ondanks dat het niet officiëel geaffilieerd is. Ik zie en opereer de dienst meer als een community-tool met winstoogmerk, vergelijkbaar met sites zoals inkoopacties en samenkopen, welke beide helaas niet meer bestaan.

Een voorbeeld van een typische order:
OnderdeelAantalEOO BVElektronica-onlineSinuss.nlMuxtronics
100uF 25V NCC51,000,701,600,91
IRFZ44N of equiv53,006,005,253,19
0805 10uF101,20N/A3,300,55
0805 10kohm1000,802,000.950,66
0805 100kohm1000,802,000.950,24
 
Bestel/verz.-kosten6,502,954,952,42
Totaal13,3013,6517,008,22

Duidelijk is dat muxtronics vanwege de vrijere componentkeuze en de lage bijkomende verzendkosten vrijwel altijd aanzienlijk goedkoper is dan een consumentenwebshop, zowel bij kleine als grote orders. In zeldzame gevallen is er een vergelijk te produceren waar andere webshops goedkoper zijn (bijv. IRFZ44N is bij Farnell in kleine aantallen aanzienlijk duurder dan bij EOO - daarom heb ik dit onderdeel in de tabel gestopt), maar wanneer redelijkerwijs op gelijkwaardige componenten wordt gezocht (in dit geval: NDP1070N10BG) is dit verschil snel weg.

Werking toolchain

muxtronics.nl ontvangt via een geautomatiseerd selectie- en bestelformulier uw bestelling. Dit formulier zoekt automatisch actuele voorraad- en prijsinformatie op bij Farnell. De techniek hierachter gebruik ik al ca. 5 jaar voor interne bedrijfsactiviteiten. De order wordt handmatig door mij gecontroleerd en vervolgens gefactureerd en besteld via een eveneens volautomatisch systeem. De bestelling geschiedt vanaf mijn bedrijfsaccount (gratis verzending), maar met de klant als bezorgadres i.p.v. mijn bedrijfsvestiging. Voor deze dienst wordt €2,42 incl. BTW bovenop het orderbedrag gevraagd. Betaling geschiedt uitsluitend per IBAN (bankoverschrijving). Bestellingen worden geplaatst na ontvangst van de betaling van de klant.

Kosten en baten

Het opzetten van de site kostte mij ca. 3 uur; bugfixes en onderhoud nog eens 1 uur (bij elkaar). Iedere bestelling kost mij ca. 2 minuten om te verwerken. Op een uurloon van €45 is dit een fictieve investering van €190. Elke bestelling kost mij gemiddeld minder dan 2 minuten om af te wikkelen incl. belastingadministratie, wat neerkomt op €1,50. Het domein kost €1/jr en de hosting €50/jr (reëel).

Aan de inkomstenkant: In de eerste 21 dagen zijn 23 orders verwerkt, wat een netto inkomen van €46 betekent.

Op basis hiervan kunnen we verschillende break-evenpunten berekenen:
AspectSituatie voorheenSituatie nuBreak-even
Tijdsinvesteringca. 20min/order4h + 2min/order13 orders
Reëele financiëngeen€51/jr26 orders per jaar
Fictieve financiëngeen€190 + €1,50/order + €51/jr380 orders + 102 orders per jaar


Met een ordervolume van gemiddeld 1 per dag is reeds voldaan aan de twee eerste (en belangrijkste) kosten-batenaspecten, en kan verwacht worden dat ook de derde gehaald wordt.

Bedrijfsrisico's

Bovenstaande analyse gaat uit van een perfecte bedrijfsgang. Dit is niet reëel. De voornaamste risico's zijn: Het eerste punt wordt geheel afgevangen door enkel IBAN-overschrijvingen te accepteren. Dit kost mij niets en is niet storneerbaar, dwz een ontvangen betaling is definitief.

Het tweede punt is complexer. Farnell accepteert retourzendingen zonder opgaaf van reden (vergelijkbaar met het retourrecht als gespecificeerd in de Europa-wijde Wet Koop op Afstand), echter hieraan zijn verzendkosten gebonden, t.w. retourzendingen moeten naar België worden verzonden. Ondanks dat het aankoopbedrag geheel gerestitueerd wordt, zijn deze bijkomende kosten een meervoud van de marge waarop muxtronics.nl opereert. Na 188 bestellingen zijn er twee retourzending geweest. Indien de frequentie niet substantieel hoger wordt is dit risico dus te behappen.

Niet alle e-mailcontact is in een minuut gedaan. Hoewel de site vrijwel compleet geautomatiseerd is, wordt er mede vanwege het opvangen van fouten in mijn automatisering nog altijd menselijke interactie vereist. Soms is deze tijdrovender, zoals bij retouren, bugmeldingen of niet-bedrijfsvoeringscontact. Omdat mijn Farnell-account alleen verstuurt naar Nederland heb ik met opzet de site in het Nederlands opgezet zodat niet-Nederlandssprekenden niet het idee krijgen dat de site ook voor hun kan werken. Bugmeldingen worden geautomatiseerd afgevangen via bitbucket en een duidelijke link op de pagina. Er is géén e-mailadres of contactinformatie aanwezig op de pagina's buiten de landingspagina om. Dit alles is totnogtoe effectief geweest in het beperken van de hoeveelheid tijd die ik heb hoeven investeren.

Als laatste is het mogelijk dat het bedrijf Farnell wil dat ik mijn activiteiten staak. Ik heb een toezegging van mijn accountmanager dat er geen probleem is met mijn dienst. Farnell verdient er aanzienlijk meer aan per order dan ik (wat uiteraard ook geheel verdiend is), dus zolang ik geen problemen veroorzaak voor Farnell verwacht ik geen problemen. De naam 'Farnell' is echter wél gedeponeerd, hoewel als vormrecht (m.a.w. het logo en de bedrijfsnaam zijn beschermd, echter niet het woord). muxtronics is enkel een domeinnaam, geen bedrijfsnaam. In principe heb ik dus het recht deze domeinnaam te voeren. Echter, het is mogelijk dat alsnog aanstoot wordt genomen aan de domeinnaam. Dit punt is nu definitief opgelost met de verhuizing naar muxtronics.nl. Ik verwacht hier geen follow-up meer over.

Als laatste is een significant bedrijfsrisico succes. Ik heb deze dienst opgezet om mijzelf tijd te besparen, niet als hoofdbezigheid. Indien het bedrijf té succesvol is, zal het ofwel verdergaand geautomatiseerd worden, ofwel ik zal de activiteiten moeten overgeven aan een werknemer of eventuele koper. Eén van de redenen dat succes een reëel en significant risico is, is omdat muxtronics voor consumenten de goedkoopste webshop voor componenten is. Vergeleken met webshops met inventaris en zelfs grote bedrijven zoals Conrad levert Farnell, ook met opslag, goedkoper componenten dan iedereen. Als mensen hier per ongeluk achter komen kan dit voor een significant ordervolume zorgen. Er is daarom zorg gedragen om de website er zo min mogelijk als webshop uit te laten zien, zodat het relatief onaantrekkelijk is om te bestellen en nietsvermoedende consumenten de site niet direct zullen vertrouwen.

Verbeterpunten en toekomstzaken

Allereerst; feature requests horen in de bugtracker.

muxtronics opereert op een ontzettend krappe marge. [Noot na update 12-09-2016: deze paragraaf is in April 2016 opgesteld] Op een totale omzet van €788,49 is €57,60 inkomsten gegenereerd (7,3%), voor een nettowinst van €47,15 (6,0%). Normale webwinkels opereren op een brutomarge van ca. 40%, zelfs dozenschuivers (pure doorverkopers zonder toegevoegde waarde) opereren op 15-20%. Ondanks dat de winst als deel van de omzet redelijk gezond is, is deze in absolute zin zo laag dat zelfs kleine risico's tot verlies kunnen leiden. Dit betekent dat het in de toekomst wellicht nodig wordt om de opslag te verhogen naar €3,63 (€3,- ex. BTW).

Een deel van de automatisering in de backend laat nog te wensen over. Er is ongetwijfeld e.e.a. gevoelig voor misbruik of security-attacks. Daarom heb ik er voorlopig voor gekozen om helemaal géén informatie op te slaan op de host. Dit maakt het automatiseren van o.a. BTW-aangiften arbeidsintensiever dan strikt noodzakelijk. Ook betekent het dat er géén accounts kunnen worden gemaakt voor klanten en dat mensen keer op keer hun persoonlijke informatie moeten invoeren. Op den duur zal ik dit verder moeten ontwikkelen.

Toenemend zijn er suggesties om ook betaling via iets anders dan overschrijving mogelijk te maken. Dit levert een belangrijk probleem op: er moet dan namelijk privacygevoelige informatie worden verwerkt via mijn website en de payment provider. Hoewel ik zeer bedreven ben in het schrijven van webapplicaties en websites, ben ik onvoldoende geïnformeerd of ervaren in het voorkomen en programmeren tegen beveiligingsproblemen. Zonder aanzienlijk meer vraag naar deze feature staat dit voorlopig niet op de to-do-lijst.

Een nieuwe concurrent: Sinuss.nl

Sinds 30 juni 2016 heeft Farnell een samenwerkingsverband met Sinuss.nl, een traditionele onderdelen- en elektronicaboer die al enige tijd een webshop voert. In deze webshop is het nu ook mogelijk alle onderdelen van Farnell te bestellen. Ik heb hierover een blog geschreven op het moment van lanceren. Onderdelen zijn via Sinuss.nl aanzienlijk duurder dan bij Farnell zelf. Orders kleiner dan €40 moeten bovendien nog €4,95 verzendkosten betalen. Al met al is Sinuss dus niet echt een concurrent.

Traditioneel is het voordeel van een fysieke winkel een zeker niveau van service. Je kunt persoonlijk bestellingen afhalen, praten met mensen voor support en je bent doorgaans sneller klaar dan wanneer je het via een webshop betaalt. Dit is in mijn ogen een aantrekkelijk punt van Sinuss boven mijn eigen dienst, echter lijkt dit in werkelijkheid niet zo te zijn. De eerste paar ervaringen die ik lees over Sinuss' bestelproces voor Farnell-bestellingen lijken indicatie te geven dat de dienst langzaam, duur en niet erg secuur is:

Reactie door mouse256, Donderdag 01 september 2016 13:01
Vorige week een bestelling gedaan bij sinuss aangezien je naar daar wordt doorverwezen en ik deze blogpost nog niet had gezien. Volgende keer zoek ik toch een andere oplossing. De bestelling was traag (een volle week), confirmatiemails komen niet door, reply op mails komen in junk terecht (juiste headers??), ze vinden bestelling niet terug in hun systeem als je belt. Niet echt goede indruk van.

Hierbij een oproep voor iedereen die ervaringen heeft met Sinuss.nl: e-mail mij uw ervaringen. Of reageer op een van mijn blogs, of reageer op het topic op Circuits Online of in de EL-Kroeg op Tweakers.net. De enige manier om concurrentie te laten werken is als er goede informatie beschikbaar is.

Resultaten en analyse

Om een idee te krijgen van de prestaties van deze onderneming heb ik op het halfjaarpunt (12-09-2016) wat analyse gedaan op m'n verkoopdata. Alle data die hier is gepresenteerd komt uit een geanonimiseerde dataset. Update: de data is nu van 29-08-2017

Orderaantallen. Na 534 dagen staat het orderaantal op 694. 2 orders zijn (gedeeltelijk) geretourneerd, 9 geannuleerd en 15 orders zijn foutief geleverd door Farnell en deze zijn allen verholpen zonder extra kosten aan mijn kant met 1-12 dagen (1-2 werkdagen) vertraging voor de consument (de lange vertraging van de uitschieter kwam door een late constatering van de foutieve levering). 21 orders zijn vertraagd (dwz niet op de eerstvolgende bezorgdag) geleverd, ongeveer eenderde in de periode rond de oprichting van de Sinuss-dienst en de rest in Maart van dit jaar, toen mijn account om onverklaarde redenen opeens bevroren was voor een week. Alles bij elkaar zijn dus 649 orders zonder incident behandeld, ofwel 95%. De grote meerderheid van bestellingen wordt door nieuwe klanten verricht, hoewel er ook een aantal reguliere klanten zijn met tot 31 verschillende orders over de afgelopen anderhalf jaar.


Analyse: Orders gesorteerd naar totaalbedrag

Doorlooptijd. Alle orders zijn binnen 24 uur beantwoord. Wanbetaling is tot zover tweemaal voorgekomen, voor een totaalbedrag van €14,08. gemiddeld worden facturen nog op dezelfde dag betaald. De langzaamste betaler deed hier 21 dagen over. Vijf bestellingen bevatten onderdelen die niet op voorraad waren (waarvoor in de applicatie wordt gewaarschuwd, dus dit was opzettelijk) en zijn enkele dagen tot weken later nabezorgd. Voor twee orders is hiermee ook aanvullend contact opgenomen met de consument.

Omzet en winst. Totaal heeft Bestelbijfarnell.nl/Muxtronics €26808,28 aan omzet gedraaid, waarover €1719,58 bruto- en €1421,14 nettowinst ex. BTW is geboekt voor een totale nettomarge van 5,3%. De voornaamste kosten voor Muxtronics zijn retouren (€16,10), wanbetaling (€14,08) en hosting (€102 voor 2 jaar). Gemiddeld is de tijdsinvestering per bestelling minder dan 1 minuut, voor een totaal van iets meer dan 10 uur aan tijdsbesteding. Tel daarbij de 4 uur programmeertijd en nog eens 6 uur aan bugfixes en updates, en ik verdien met deze site een uurloon van ca. €64, exact mijn reguliere uurloon.


Analyse: aantal orders per kalendermaand

Verwachtingen voor de toekomst. Subjectief leek het alsof veel mensen in de zomermaanden meer persoonlijke orders deden, echter bovenstaande grafiek laat zien dat er in het begin continue groei te zien is, met daarna het afvlakken van de orders naar ca. 40-45 per maand. In juli 2016 is de site verhuisd van Bestelbijfarnell.nl naar Muxtronics.nl, maar deze verhuizing (mede door het breed adverteren van de verandering) heeft geen invloed gehad op de groei van het klantenbestand. Ook de oprichting van Sinuss.nl's besteldienst lijkt geen effect gehad te hebben op deze dienst. Het lijkt erop dat de dienst nog steeds bestaansrecht heeft.

Veelgestelde vragen

Een onderdeel in mijn order is foutief of niet geleverd
Neem zo snel mogelijk contact met mij op door te reageren op de bevestigingsmail. Stuur liefst een foto van de verpakking mee, met name wanneer een verkeerd onderdeel is geleverd. De levering wordt dan zo snel mogelijk gecorrigeerd. Neem nooit contact op met Farnell.

Ik heb een bestelling gedaan, maar vervolgens niets gehoord!
Direct na de bestelling is een bevestigings-e-mail naar het opgegeven e-mailadres gestuurd. Het kan zijn dat deze in het spamfilter is blijven hangen. Check of ergens een e-mail van Muxtronics Onderdelen te vinden is. Zoniet, neem dan contact met mij op via onderdelen apestaartje muxtronics punt nl.

Kan ik mijn order aanpassen nadat ik hem heb ingediend?
Nee, in principe niet. Kijk goed uw order na voordat u hem verzendt. De manier waarop ik mijn kosten en tijdsinvestering laag houd is door alles zoveel mogelijk te automatiseren. Zodra ik de betaling goedkeur verloopt de rest van het proces geautomatiseerd, en is de order vaak al geplaatst voordat u de gelegenheid heeft te vragen om een correctie. U kunt in het commentaarveld een notitie achterlaten als u speciale behandeling vereist. Dit kan (afhankelijk van wat u vraagt uiteraard) uw order vertragen.

Kan ik ook bestellingen bij andere distributeurs verrichten via muxtronics?
Ja, dit kan. Ik heb accounts bij Digikey, Mouser, TME, Nedis, Schukat en RS Components. Echter, de toegevoegde waarde van dit soort bestellingen is beperkter dan bestellingen vanuit Farnell, omdat het hier doorgaans al mogelijk is om als consument te bestellen. Mijn account dient hoogstens gemak of levertijd (gezien enkele distributeurs dagenlang kunnen doen over het verifieren van een account). Voor leveringen via andere diensten geldt de standaardopslag (€2,42), plus eventuele import- en verzendkosten.

Ik heb een feature request of bugmelding
In beide gevallen kunt u het beste terecht op de bugtracker. Dit mag anoniem, maar als u op de hoogte wilt worden gesteld van voortgang is het behulpzaam om in te loggen of een naam/ordernummer/herkenbaar iets achter te laten. Meestal worden (ernstige) bugs binnen enkele uren tot een dag opgelost. Feature requests spaar ik meestal op tot ik een avondje tijd heb om de site weer bij te werken.

Changelog

Deze pagina

29-08-2017: 12-09-2016:

Muxtronics

13-09-2016: 12-09-2016: 12-08-2016: 18-07-2016: 01-02-2017: